MUNCH

Artyzm, sztuka, malarstwo

Afrykański mistrz pędzla budujący „mosty”

The University College zatrudniał w roku 1957 Stanisława Chojnackiego. Był to polski profesor, który nauczał Alexandra Skundera Bogohossiana. Etiopia, jej stolica Addis Abebie, gorący dzień lata, kilkaset kilometrów do pustyni Sahara, do drzwi gabinetu profesora zapukał młodzieniec z pytaniem o naukę malarstwa. Addis Abebie miasto w Etiopii, które zawsze jest chłodniejsze, ponieważ leży wysoko.

Malarz z Etiopii

Profesor Chojnacki mocno się zadziwił, że ktoś chce się uczyć malarstwa w Etiopii. Pierwszą myślą naszego profesora była chęć obdarowania Alexandra Skundera Bogohossiana całą swoją wiedzą, tak aby stał się wielkim człowiekiem. To początek pięknej historii nauczyciela i ucznia malarstwa. Wielki potencjał młodzieńca prawdopodobnie został odkryty właśnie w ten sposób. A z całą pewnością działo się to pod koniec lat 50 XX wieku w Etiopii. Skunder jest na liście „65 Artystów, którzy połączyli Afrykę z Zachodem”, można więc powiedzieć, że zarówno profesor Stanisław Chojnacki jaki Aleksander Skuder Bogohossian budowali „mosty”, nie tylko malarstwa ale też geograficzne i kulturowe. Jeśli ktoś chce zobaczyć dzieła malarskie z tego okresu, warto odwiedzić Muzeum w Zabrzu, o którym więcej informacji znajdziemy na zabrzeinfo.pl. Malarstwo Skundera Bogohossiana charakteryzuje mocna kreska, gruba linia i estetyczny dobór kolorystyki. Mikroskopijne wykończenie każdego detalu to nowość na rynku sztuki. Obrazy tego artysty to swoisty sprzeciw polityczny, mówiony językiem malarstwa. Mocno związany z korzeniami Afryki, młody malarz buntował przeciwko zapominaniu o historii Afroamerykanów. Według niego asymilacja czarnych powinna odbywać się z łatwością, szczególnie w cywilizowanym świecie zachodu.